جمعه ۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر لزوم جهش علمی مورد نظر مقام معظم رهبری، فضای آرام در کشور و دانشگاه‌ها را لازمه جهش علمی خواند و گفت:

 اگر مسائل دیگری این فضا را پر کند افکار مخدوش می‌شود.به گزارش مهر، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه امروز 3 مهر تهران طی سخنانی از حضور باشکوه مردم در روز قدس و حضور در مراسم 21 ماه مبارک رمضان و عید فطر تشکر کرد و گفت: این حضور نشان وحدت کلمه و اعتماد به یکدیگر است. [گزارش تصویری از راهپیمایی روز قدس

وی با اشاره به درگذشت ماموستا شیخ الاسلام شهادت وی را تبریک و تسلیت گفت و افزود: در سفر مقام معظم رهبری به کردستان روح تازه‌ای در جسم مردم و این منطقه دمیده شد و وحدت و صمیمیت افزایش یافت اما دشمن نمی‌تواند تحمل کند اگر مصیبتی بر ما وارد شود آنها خوشحال و اگر خیری به ما برسد ناراحت می‌شوند اکنون هم انتقام می‌گیرند که امیدواریم این مورد آخرین آن باشد. [نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری ترور شد]

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به انتخاب حجت الاسلام صدیقی به عنوان خطیب نماز جمعه تهران گفت: از انتخاب مقام معظم رهبری خوشحال هستم، مدتها بود پیگیر بودیم عدد ما بیشتر شود تا خطیبان جمعه با فاصله بیشتر در نماز حاضر شوند و تنوع بیشتری داشته باشد که ایشان انتخاب شد و حسن انتخاب بود و با حضور ایشان کفه معنوی نماز جمعه سنگین‌تر می‌شود.

آیت الله جنتی راهپیمایی روز قدس را به لحاظ جهانی بودن با راهپیمایی‌هایی چون راهپیمایی 22 بهمن متفاوت خواند و گفت: حتی غیر مسلمانان نیز در این راهپیمایی ها شرکت داشتند و طبق گزارش و اطلاعاتی که داشتیم امسال راهپیمایی‌ها در همه نقاط داخل و خارج از ایران باشکوهتر از پیش بوده است.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه این راهپیماییها پیامی برای آمریکا و اسرائیل داشت، گفت: این پیام این بود که جهان اسلام  و بلکه جهان بشریت از شما بیزار است.

وی با طرح این سئوال که چرا ظلم می‌کنید یادآور شد: خدای ما، پیامبر، حضرت علی و اولادش همه ضد ظلم هستند. وجدان بشری ما ضد ظلم است، این حرکات روحیه ضد ظلم را نشان می دهد نمونه بزرگ ظالمان آمریکا و اسرائیل هستند. ما حامی مظلوم و دشمن ظالم هستیم. [آشنایی با اهل بیت (ع)]

جنتی ادامه داد: اگر این راهپیمایی ها نبود وضع اسرائیل بسیار بهتر از این و وضع فلسطین خیلی بدتر از این نبود. آنها دست از تجاوزاتشان بر نمی‌دارند و هر روز ظلم تازه‌ای می‌کنند وای اگر این حرکات جهانی نبود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قرار گرفتن در هفته دفاع مقدس، هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را نعمت بزرگ خدا خواند و گفت: زمانی که حکومت ما هنوز شکل نگرفته بود و آمادگی نداشت همه کشورها به دشمن ما کمک کردند و تجاوز از مرز ما آغاز شد.

وی ادامه داد: این طرف یک عده مردم با دست خالی که هنوز خودشان را پس از انقلاب جمع و جور نکرده اند و جوانانی که با تفنگ آشنایی نداشتند در مقابل آن هجمه گسترده به مدت هشت سال قرار گرفتند اما تمامیت ارضی ما محفوظ ماند و دشمن محکوم شد آبرویش رفت و همه فهمیدند او متجاوز است و ما مظلوم هستیم.

جنتی دفاع مقدس را یک گنجینه و ذخیره برای کشور خواند و گفت: این حرکات برای نسل های آینده پیام دارد. ای جوان این گنجینه به تو اعتماد به نفس می دهد، به تو قدرت مقابله با دشمن می دهد، به تو امید می دهد که می توانیم با دشمن مقابله کنیم، با حمله دشمن عقب نشینی نکن، این برکت معنویت، عشق به امام حسین و کربلا و شعار الله اکبر بود که همه نیروها را به جبهه فرستاد و در مقابل دشمن ایستادند و از مرگ نترسیدند، اینها نتیجه معنویت است اگر رهبر اسلامی، دلسوز، شناخته شده و شجاع و ولایت فقیه نبود همان خواب هایی که دیده بودند تعبیر شده بود حداقل خوزستان اشغال می شد.

وی تاکید کرد: دفاع مقدس گنجینه‌ای است که باید سال‌های سال از آن خرج کنیم.

خطیب نماز جمعه تهران ابراز امیدواری کرد خداوند توفیق بهره‌برداری از گنجینه دفاع مقدس را بدهد.

آیت الله جنتی گفت: خدا این جنگ را برای ما مقدر کرد، خیری به وجود آمد در این جنگ که دشمن حساب کار خودش را می کند، اگر امروز جرات تجاوز به جمهوری اسلامی ایران ندارند به خاطر همین جنگ است. اگر این قدرت نمایی ملی مردم نبود آنها به هر مناسبتی چه مسئله انرژی هسته ای و چه مسائل دیگر تهدید می کردند و اگر گوش نمی‌کردیم فورا حمله نظامی می‌کردند.

وی افزود: دفاع مقدس برای ما قدرت نظامی، سیاسی، منطقه ای ایجاد کرد. برکات زیادی داشت که باید قدر آن را دانست.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و تاکید مقام معظم رهبری در سخنرانی های گذشته بر جهش علمی گفت: در حال حاضر ما به دستاوردهایی همچون فناوری هسته ای و سلولهای بنیادی رسیده ایم و استعدادها در حال شکوفایی است، جوانان امید پیدا کرده اند و باورشان آمده که می‌توانیم رشد علمی و صنعتی داشته باشیم. وقتی این باور آمد استعدادهای درونی شکوفا می شود.

آیت الله جنتی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر نیازمندی به یک جهش علمی تصریح کرد: ما عقب ماندگی بیش از 200 سال داریم که باید جبران شود و بتوانیم از دیگران جلو بیفتیم بنابراین نیازمند یک حرکت جهشی هستیم و این جهش علمی نیازمند آرامش و فضای آرام است. فضای کشور باید آرام باشد همچنین فضای دانشگاهها و آموزشگاهها باید آرام باشد تا فکرها خلاق باشد و اگر مسائل دیگری فضا را پر کرد فکر آرام نیست و افکار مخدوش می‌شود.

وی پشتیبانی و حمایت از جوانان و نخبگانی که طرحهایی دارند را نکته دیگر در تحقق جهش علمی دانست و گفت: اگر فردی جوانی اش را صرف کرد و محصول آن را عرضه کرد باید بداند که نتیجه دارد و باید به او کمک شود. اعتماد به نفس و امید به آینده باید در او تقویت شود.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: اگر دانشجو، جوان و محقق ما روحیه دینی داشته باشد همان اثری که این روحیه در دفاع مقدس داشت در پیشرفت‌های علمی هم اثر گذار خواهد بود. همه جاهایی که موفقیت داشته ایم روحیه دینی و معنوی در جوانان نفوذ داشته است. آنها نماز شب هایی خوانده و توسلاتی داشته‌اند.

آیت الله جنتی با اشاره به برگزاری اجلاس خبرگان، مطالب مطرح شده توسط اعضای این مجلس در نطق های قبل از دستور را موجب روشنگری خواند و گفت: بیانیه این اجلاس نیز خیلی خوب بود و مقام معظم رهبری از آن تقدیر کرد. بسیار هوشیارانه و حساب شده بود.

وی یادآور شد: اعضای مجلس خبرگان با رهبری نیز دیدار داشتند که خوب است شبکه های صدا و سیما آن را نقل کنند و صحبت‌های ایشان را از اول تا آخر بگذارند تا همه بشنوند زیرا نکات بسیار ارزشمندی در آن بود.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به محورهای سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، به شجاعت در فهم اشاره کرد و گفت: انسان اگر ترسو باشد یک جور می فهمد و اگر شجاع باشد جور دیگری می فهمد، اگر کسی ترسو باشد در برخورد با دشمن، دشمن را بزرگ می بیند و خیال می‌کند کسی نمی‌تواند حریف آن شود و ما توان برخورد نداریم اما اگر فهم شجاعانه امامی داشته باشد دیگر اهمیتی نمی دهد توکلش بر خداست و دشمن در برابر او قیمت و توان ندارد.

جنتی تاکید کرد: شجاعت در فهم مسئله مهمی در فقه است، فقیه شجاع یک جور فهم دارد و فقیه غیر شجاع نیز فهم دیگری از مسائل دارد.

وی در خطبه اول نماز جمعه امروز نیز در خصوص بنیانگذاری حکومت اسلامی توسط پیامبر (ص) به سیره و روش پیامبر در چگونگی برخورد در مسائل مختلف اشاره کرد و گفت: مسلمان باید جان و مال  و آبرویش در امان باشد . در زمانی که تشکیلات حکومتی برقرار شد حفظ این امور به عهده آن تشکیلات است اما اگر دستگاه قضایی، امنیتی و انتظامی نتوانست کارش را به درستی انجام دهد، وظیفه هر زن و مرد مسلمان است که با آشوبگر برخورد کند، اسلام این است.

کد خبر 91148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز